Wanna Get More Traffic??

Wanna Get MOre Income??? Let Jois Us Now

Tuesday 9 October 2012

10 Tips Menjimatkan Bateri Telepon Pintar Anda


Apple, BlackBerry, Samsung dan jenama global yang telah mencapai tahap telefon pintar yang  dilengkapi dengan sistem operasi yang berkuasa mudah alih seperti Google Android, Nokia Symbian, Apple IOS, dan lain-lain, yang membolehkan pengguna bermain game , mendengar mp3, photo snap, mempunyai akses kepada internet dan juga video streaming spt Youtube.com.

Memandangkan pelbagai keupayaan dan multi-fungsi yang dijalankan pada telefon  mudah alih (seperti  on-the-go) platform, maka tidak hairanlah hayat bateri sentiasa menjadi kebimbangan bagi pencipta, pengeluar dan pengguna itu sendiri. Pada puratanya, kebanyakan telefon pintar bateri terakhir antara satu hingga dua hari sebelum habis yang sepenuhnya, dan memerlukan pengecasan bateri semula.



Dikala kita menanti pembangunan hardware yang sentiasa ditingkatkan sebagai alternatif  cara bagi memelihara hayat bateri. Jangka hayat bateri boleh digunakan dengan berkesan dan diuruskan, tanpa meninggalkan sebarang tenaga yang dibazirkan. Tanpa pengecas bateri atau bateri ganti dengan anda sentiasa ketika dimana-mana sahaja ,maka  anda  perlu meminimumkan penggunaan kuasa bateri

Berikut adalah 10 tips penting bagaimana anda boleh menjimatkan bateri telefon pintar anda.


1. matikan Vibrations (Pengetar)


Getaran digunakan bagi memberitahu anda tentang panggilan masuk mesej atau apabila anda berada dalam teater, mesyuarat atau tempat-tempat lain di mana ia adalah perlu untuk memastikan  telefon senyap. Di tempat yang umum,adalah  lebih baik menggunakan ringtone sebagai Penggera daripada vibrations.

Getaran sebenarnya menggunakan kuasa lebih daripada ringtones. Bunyi ringtone lebih menjimatkan dan tenaga dan getaran yang sangat kecil jika dibandingkan dengan Vibrations. Jika anda  fikir ia tidak perlu, maka mematikan  getaran atau sekurang-kurangnya, mengurangkan magnitud kekuatan getaran adalah lebih baik.

2.Kurangkan tahap kecerahan Screen


Ini merupakan satu tip yang memberikan kesan yang drastik pada bateri anda. Ianya sangat jelas bahawa mengurangkan kecerahan cahaya screen dapat mengurangkan penggunaan kuasa bateri. Setiap kali memeriksa email atau sms yang mana tahap kecerahan yang tinggi akan menpercepatkan kehabisan bateri.

 Auto-brightness setting dapat membolehkan handphone kita diselaraskan secara automatik mengikut tahap yang optimum bergantung pada persekitaran dan dengan ini dapat memelihara kuasa bateri dengan lebih lama..


Dengan lain katanya, anda boleh mempertimbangkan untuk menyelaraskan tahap kecerahan ke tahap rendah yang kekal di mana anda tmampu masih membaca tanpa menyeksa mata anda. Dengan demikian anda pasti kagum bagaimana  bateri anda dapat bertahan lebih lama lagi..


3. Pendekkan Screen Timeout

Dalam cara yang sama, jika anda mahu untuk mengurangkan kuasa penggunaan paparan skrin, anda sepatutnya mempertimbangkan memendekkan screen timeout. Ianya menentukan berapa lama skrin akan kekal menyala selepas anda selesai berinteraksi dengan ia.

Sesetengah daripada kita tidak mempunyai tabiat 'mengunci'(lock) telefon selepas digunakan, kita biasanya membiarkannya sendiri lock. Mengekalkan tempoh yang singkat timeout akan memastikan bahawa telefon tidak membazirkan kuasa apabila anda tidak menggunakannya..


4. Matikan bila tak aktif 

Walaupun ia adalah benar bahawa menghidupkan telefon anda menggunakan kuasa lebih daripada membuka telefon anda, mematikan untuk beberapa jam boleh menjimatkan bateri lebih daripada meninggalkannya pada mod tidur atau tidak aktif atau airoplane mode. Jika anda tahu anda tidak akan menyentuh telefon anda untuk tempoh masa yang panjang, seperti apabila anda sedang menghadiri mesyuarat atau tidur, anda sebenarnya boleh mengurangkan sejumlah besar penggunaan tenaga jika anda hanya mematikannya.



Anda mungkin tertanya-tanya mengapa anda perlu bersusah payah  mengenai tahap bateri apabila anda sentiasa mengecas hanphone  anda di rumah semasa anda tidur. baiklah, berulang kali mengecas hanphone untuk jenis tertentu bateri memakan  isipadu bateri itu sendiri. Cara terbaik adalah untuk memelihara seberapa banyak yang anda boleh supaya bateri anda mengekalkan kapasiti asal sebanyak mungkin.




5. Mengecaj mengikut Keupayaan sebenar Bateri 


Bercakap mengenai pengecasan telefon, umumnya terdapat dua jenis bateri boleh dicas semula yang biasanya digunakan untuk telefon pintar: Lithium-ion (Li-Ion), dan bateri-berasaskan Nikel: iaitu Nikel hidrida Metal (NiMH) dan Nikel-Kadmium (NiCd).

Kapasiti bateri dalam bateri NiCd berkurangkan setiap kali anda mengecasnya semula. Walau bagaimanapun, bateri NiCd mempunyai kitaran hayat yang lebih panjang, iaitu mereka boleh dicaj semula lebih kerap daripada bateri NiMH sebelum tak dapat diguna. Bateri berasaskan nikel harus dicaj (ke tahap full(penuh) apabila kurang daripada kuasa sepatutnya, dan tidak dicaj jika masih ada baki kuasa bateri yang masih baik boleh digunakan.


Li-Ion bateri mempunyai kitaran jangka hayat paling tahan di kalangan tiga jenis bateri tetapi mperlu dicaj dengan lebih kerap selalu (walaupun bateri tidak digunakan sepenuhnya) untuk mengekalkan kapasiti asal. Untuk memastikan bateri anda berpanjangan lagi, adalah  dengan  mengetahui lebih lanjut mengenai jenis bateri yang digunakan  di dalam telefon pintar anda dan menguruskan  penggunaan optimum yang bersesuaian.




6. Tutup app(Aplikasi) yang tidak digunakan


Sesetengah daripada aplikasi terbuka (open source) after app dan jangan  ragu untuk menutup app yang kita tidak gunakan  walaupun tadi sebentar tadi kita gunakan. Keupayaan pelbagai tugas(multi-tasking) ini adalah ciri biasa telefon pintar, tetapi ia juga merupakan sebab utama mengapa hayat bateri mengalir keluar dengan mudah dan cepat. Perkara yang paling buruk adalah bahawa anda kehilangan kuasa bateri apabila anda tidak menggunakan mereka. Meninggalkan mereka terbuka akan membuatkan bateri anda berada pada separuh bar dalam masa yang singkat.

Sekerap mungkin, menutup  aplikasi (kill application)  anda jika anda tidak menggunakan mereka. Terdapat beberapa aplikasi yang berharga di luar sana yang menguruskan keupayaan multitasking (pelbagai kerja) telefon pintar anda untuk memastikan ia melakukan yang terbaik untuk memelihara hayat bateri tanpa menjejaskan penggunaan. Satu seperti aplikasi Android adalah Advanced Task Killer.

7. Tutup GPS (Disable GPS)


Terdapat juga Aplikasi tertentu menghabiskan kuasa bateri yang lebih daripada yang lain, terutamanya aplikasi yang menggunakan sistem GPS untuk mengesan lokasi anda. Telefon pintar anda mempunyai satu unit GPS yang membolehkan menghantar dan menerima isyarat ke dan dari satelit untuk menentukan lokasi sebenar anda, yang penting bagi sesetengah aplikasi untuk bekerja, sebagai contoh, peta berasaskan aplikasi seperti Google Maps atau untuk check-in di Facebook .



Apabila dibiarkan berjalan di latar belakang, beberapa aplikasi ini boleh terus menghantar dan menerima isyarat. Ia memerlukan banyak daripada bateri anda untuk terus berbuat demikian, walaupun kita sendiri tidak mengetahuinya. Oleh itu, anda perlu memastikan bahawa aplikasi tertentu ditutup apabila tidak digunakan lagi. Satu cara yang lebih ekstrem adalah untuk melumpuhkan perkhidmatan lokasi apabila digesa oleh aplikasi ini. Ia boleh melambatkan kecekapan aplikasi ini tetapi anda tidak akan dikesan pada lokasi anda dan sesetengah pengguna sengaja berbuat demikian atas sebab-sebab privasi(persendirian dan sulit)


8. Tutup Bluetooth, Wi-Fi, 3G/4G Bila tidak digunakan


Tenaga banyak digunakan apabila telefon pintar mencari  isyarat, Wi-Fi, 3G atau Bluetooth dan lain-lain Apabila isyarat penerimaan adalah kurang dan rendah, telefon akan terus mengimbas untuk mencapai sambungan yang lebih baik. pencarian(Searches) yang berulang-ulang untuk isyarat-isyarat ini boleh membuat tahap bateri anda sentiasa berkurangan

Apa yang saya katakan adalah  anda harus mematikan Wi-Fi atau Bluetooth apabila anda tidak perlukan lagi sambungan internet. Salah satu cara yang mudah untuk melakukannya adalah dengan beralih kepada 'Mod Airplane' atau hanya matikan telefon anda sahaja apabila anda tahu anda tidak boleh mendapatkan apa-apa isyarat.

Sebaliknya, apabila anda perlukan isyarat penerimaan yang baik , tempatkan  atau meletakkan telefon anda di kawasan yang membuat signal yang kuat. Ini akan menghalang telefon pintar anda daripada sentiasa mencari untuk isyarat sambungan dan membuang kuasa bateri.

9. Minimize Notifications


No comments:

Post a Comment